Вред, наносимый окружающей среде отходами транспортной техники М.В.Радкевич - д.т.н., доцент, К.Б.Шипилова - базовый докторант, М.Н.Абдукодирова – доцент ТИИИМСХ О.Д.Почужевский - к.т.н., доцент, Криворожский национальный университет

Вред, наносимый окружающей среде отходами транспортной техники

М.В.Радкевич - д.т.н., доцент, К.Б.Шипилова - базовый докторант, М.Н.Абдукодирова – доцент ТИИИМСХ О.Д.Почужевский - к.т.н., доцент, Криворожский национальный университет

Аннотация

В статье предлагается новый подход к денежной оценке вреда, который наносится окружающей среде перерабаты­ваемыми отходами транспортного сектора. Предлагаемый метод оценки основывается на учете коэффициента сбора отходов, всех видов безвозвратных потерь и объемов необходимого компенсационного выпуска материалов. На осно­вании опроса среди владельцев транспортных средств установлено, что коэффициент сбора твердых отходов состав­ляет около 50 %, в то время как коэффициент сбора отходов эксплуатационных жидкостей не превышает 32 %. В связи с этим основная доля вреда, наносимого окружающей среде, приходится на жидкие отходы. Расчеты по предлагаемой методике позволили установить, что ущерб от перерабатываемых отходов автотранспорта в масштабах г. Ташкента составляет 379,073 млн. сум/год. Экономический эффект от возможного применения предлагаемой методики опреде­лялся сравнительно с существующей в Республике Узбекистан методикой компенсационных выплат и может составить 288 977,9 млн. сум/год при необходимых расходах на разработку нормативной документации 50996,1 млн. сумов.

Ключевые слова: транспортные средства, перерабатываемые отходы, компенсационный выпуск, суммарный вред, оценка вреда, компенсационные выплаты.

Транспорт техникалари чиқиндиларининг атроф муҳитга зарар етказиши

М.В.Радкевич - т.ф.д., доцент, К.Б.Шипилова - таянч докторант, М.Н. Абдукодирова - доцент

Тошкент ирригация ва қишлоқ хўжалигини механизациялаш муҳандислари институти

О.Д.Почужевский - т.ф.н., доцент, Кривой Рог миллий университети

Аннотация

Мақолада автомобиль йўлларидан такрорий чиқиндилар натижасида атроф-муҳитга етказилган зарарни моддий баҳолашга янгича ёндашув таклиф этилади. Таклиф этилаётган баҳолаш усули чиқиндиларни йиғиш даражаси, ўзгар­мас йўқотишларнинг барча турлари ва материалларнинг талаб қилинадиган компенсацион ҳажмига асосланади. Авто­мобиль эгалари ўртасида ўтказилган сўров асосида қаттиқ маиший чиқиндиларни йиғиш даражаси 50%, эксплуатацион суюқликлар учун чиқиндиларни йиғиш даражаси эса 32 фоиздан ошмаслиги аниқланди. Шу билан бирга атроф-муҳитга етказилган зарарнинг кўп қисми суюқ чиқиндилардан келиб чиқади. Таклиф этилган услуб асосида Тошкент шаҳри миқёсида автотранспорт чиқиндиларини қайта ишлашдан кўрилган зарарлар 379,073 млн. сўм/ йил эканлигини аниқлаш имконини берди. Таклиф этилаётган услубиятни иложи борича қўллашнинг иқтисодий самараси Ўзбекистон Респуб- ликасида амалдаги компенсация тўловлари услуби билан таққослаганда аниқланди ва йилига 288977,9 млн. сўмни ташкил қилишни, меъёрий ҳужжатларни ишлаб чиқиш учун зарур бўлган харажатлар билан 50996,1 млн. сўм.

Таянч сўзлар: транспорт воситалари, қайта ишланадиган чиқиндилар, ишлаб чиқаришнинг компенсацияси, умумий зарар, зарарни баҳолаш, компенсация тўловлари.

Environmental damage caused by transport equipment waste

M.Radkevich - DSc, associate professor, K.Shipilova - basic doctoral student, M.Abdukodirova - associate professor Tashkent Institute of Irrigation and Agricultural Mechanization Engineers

O.Pochugevski - PhD, associate professor, Krivoj Rog National University

Abstract

The article suggests a new approach to the monetary assessment of the damage caused to the environment by the processed waste of the transport sector. The proposed assessment method is based on the waste collection factor, all types of irretrievable losses and the volume of necessary compensatory release of materials. Based on a survey among vehicle owners, it was found that the solid waste collection rate is about 50 %, while the waste collection rate for operating fluids does not exceed 32 %. In this regard, the bulk of the damage to the environment is caused by liquid waste. Calculations based on the proposed methodology allowed us to establish that the damage from recycled motor transport waste on the scale of the city of Tashkent is 379,073 million soums / year. The economic effect from potential application of the proposed methods was determined by comparison with the existing Rhoose method of compensation, and may be 977,9 288 million UZS/yr, while the required cost of development of regulatory documents 50996,1 million soums.

Key words: vehicles, recyclable waste, compensation output, total damage, damage assessment, compensation payments.

Мақолани тўлиқ ўқиш