ТАЛАБАЛАР ТОМОНИДАН ФАНЛАРНИ ЎЗЛАШТИРИШГА ОИЛА ДАРОМАДИ ТАЪСИРИНИ ИҚТИСОДИЙ БАҲОЛАШ Ш.А.Муратов – докторант Тошкент ирригация ва қишлоқ хўжалигини механизациялаш муҳандислари институти

ECONOMIC ASSESSMENT OF THE EFFECT OF FAMILY
INCOME ON STUDENTS' DISCIPLINES
Sh.A.Muratov - doctorate student
Tashkent Institute of Irrigation and Agricultural Mechanization Engineers
Abstract
The importance of higher education in scientific research, its role in poverty reduction and population growth has been
studied theoretically. Also, when using the data of social surveys conducted by 538 respondents (students) studying in higher
education institutions, they were awarded the Order of the logistics regulator in the economic assessment of the factors
influencing the rate of mastery of disciplines. Factors influencing the acquisition of subjects by students: the main income of
the family comes from non-farm (69,9 %), sex (52,2 %), studying at a higher education institution on a state grant (108,8 %),
the student's course of study (29,2 %), the student's place of study in the subject area (210,4 %), permanent residence 1 percent
(p <.01) was found to be statistically significant. Also, the higher the rate of mastery of subjects by male (male) students than by
female (female) students and students living permanently in urban areas by students permanently residing in rural areas. There
are scientifically based conclusions and recommendations for students to increase the rate of mastery of subjects in higher
education institutions.
Key words: нigher education institutions, subject mastery index, family income, income from poor economic activity, Order
logistic regression model, marginal impact.
ТАЛАБАЛАР ТОМОНИДАН ФАНЛАРНИ
ЎЗЛАШТИРИШГА ОИЛА ДАРОМАДИ ТАЪСИРИНИ
ИҚТИСОДИЙ БАҲОЛАШ
Ш.А.Муратов – докторант
Тошкент ирригация ва қишлоқ хўжалигини механизациялаш муҳандислари институти
Аннотация
Илмий тадқиқот ишида олий маълумотга эга бўлиш аҳамияти, унинг камбағалликни қисқартириш ва аҳоли фаровон-
лигини оширишда ўрни назарий ўрганилган. Шунингдек, олий таълим муассасаларида таҳсил олаётган 538 нафар респон-
дент (талаба)ларда ўтказилган ижтимоий сўровнома маълумотларидан фойдаланилган ҳолда, улар томонидан фанларни
ўзлаштириш кўрсаткичига таъсир этувчи омилларга иқтисодий баҳо беришда Ordered logistic регрессия моделидан фой-
даланилган. Талабалар томонидан фанларни ўзлаштиришига таъсир этувчи омиллар: оиланинг асосий даромади, ноқи-
шлоқ хўжалик фаолиятидан келиши (69,9 %), жинси (52,2 %), олий таълим муассасасида давлат грантида ўқиши(108,8 %),
талабаларнинг таҳсил олаётган курси (29,2 %), талабанинг ўқиш ҳудуди (210,4 %), доимий яшаш ҳудуди (53,5 %), фанларни
ўзлаштиришда фойдаланилган манбалар ва олий таълим муассасаларида ўтказиладиган танловларда талабалар иштироги
1 фоиз (p<.01) ликда статистик муҳим аҳамиятга эгалиги аниқланган. Эркак (ўғил) талабаларга нисбатан аёл(қиз) талаба-
лар ҳамда доимий яшаш ҳудуди шаҳарда бўлган талабаларга нисбатан қишлоқ ҳудудида доимий яшайдиган талабалар то-
монидан фанларни ўзлаштириш кўрсаткичи юқорилиги келтирилган. Олий таълим муассасаларида талабалар томонидан
фанларни ўзлаштириш кўрсаткичини ошириш борасида хулоса ва таклифлар берилган.
Таянч сўзлар: олий таълим муассасалари, фанларни ўзлаштириш кўрсаткичи, оила даромади, ноқишлоқ хўжалик фа-
олиятидан келадиган даромадлар, Ordered logistic regressiya модели, маргинал таъсири.
ЭКОНОМИЧЕСКАЯ ОЦЕНКА ВЛИЯНИЯ ДОХОДА
СЕМЬИ НА УСПЕВАЕМОСТЬ СТУДЕНТОВ
Ш.А.Муратов - докторант
Ташкентский институт инженеров ирригации и механизации сельского хозяйства
Аннотация
В научно-исследовательской работе теоретически изучены значение получения высшего образования, его роль в
сокращении бедности и повышении благосостояния населения. Модель регрессии Ordered logistic использовалась для
экономической оценки факторов, влияющих на успеваемость, с использованием данных социального опроса 538 рес-
пондентов (студентов), обучающихся в высших учебных заведениях. Факторы, влияющие на успеваемость студентов:
основной доход семьи, доходы от несельскохозяйственной деятельности (69,9 %), пол (52,2 %), обучение в высшем учеб-
ном заведении по государственному гранту (108,8 %), курс обучения студентов (29,2 %), территория обучения (210,4 %),
постоянное место жительство, источники, используемые для освоения предметов и участие студентов в конкурсах, про-
водимых в высших учебных заведениях, статистически значимы на 1 проценте (p <.01). Приведены, показатели успева-
емости студентов, постоянно проживающих в сельской местности, и они выше, чем у студенток-девушек по сравнению
со студентами-парнями, а также студентами, постоянно проживающими в городской местности. Представлены выводы
и предложения по повышению успеваемости студентов в высших учебных заведениях.
Ключевые слова: высшие учебные заведения, показатель усвоения дисциплин, доходы семьи, доход от несельско-
хозяйственной деятельности, модель регрессии Ordered logistic, эффект marginal.

 

Full text